Mobilmenu
Mobilmenu
Hem
Om Rum & Stuga
Våra objekt
Boka online
Hyr ut
Vanliga frågor
Bokning
Solsystemet
Betalning
Allmänna frågor
Servicekontoret
Avbeställning
Avtal
Kontakta oss
Typ av boende
Vecka
minst
bäddar

Bokningsinformation

Det är viktigt att Ni innan bokningen läser bokningsinformationen så att Ni är medvetna om vad som gäller. Fler svar på mycket vanliga frågor och vad som menas med vanligt förekommande ord finner du under allmänna frågor 

Hur bokar man?

Bokning sker online i första hand där betalning sker genom faktura som du själv skriver ut i samband med din bokning, eller via telefon 0523-370 70  alt. 076-322 60 03  (servicetelefon) under de tider (nedan) som kontoret är bemannat. Det går även bra att ringa servicetelefonen övrig tid men det är inte alltid vi har möjlighet att svara.

Vardagar
kl. 09.00 - 17.00

Lördagar
kl. 10.30 - 17.00

Söndagar
kl. 09.00 - 18.00

Hur långt i förväg kan jag boka?
Ni kan göra en bokning när som helst under året. För nästkommande säsong kan Ni alltid göra en intresseanmälan via mail och så återkommer vi till Er så fort som möjligt. 

När är min bokning bindande?
Både Ni och vi är bundna vid hyresavtalet så snart vi bekräftat bokningen och Ni betalat anmälningsavgiften (eller hela hyran).


Hur många personer får vi vara?
Av objektsbeskrivningen framgår maximalt antal personer utryckt t.ex. som 2+2 vilket betyder att det finns två standardsängar och två extrasängar (extrasängar kan vara t.ex. tältsäng eller bäddsoffa). I de flesta fall står endast totala bäddantalet exempelvis 5 bäddar, då finns inga möjligheter till extrabäddar och därmed inte tillåtet att inhysa fler gäster än detta antal. Utöver det tillåtna antalet personer kan två barn under tre år medfölja utan att man behöver uppge det vid bokningen och utan extra kostnad. I vissa stugor finns möjlighet att utöver de personer som anges inhysa fler personer i extrabäddar som ombesörjes av husägaren eller dennes ombud.

Extrabäddar
Extrabäddar är ofta en smal ihopfällbar säng med tunn (5-10cm) skumgummimadrass och är inte är lämpliga att sova i för stora eller tunga personer.

Vad kostar det?
I objektsbeskrivningen står vad som ingår i hyresbeloppet. Alla förbrukningskostnader, såsom el-, gas-, vatten- och uppvärmningskostnader är som regel inräknade i hyresbeloppet. Telefon, Internetkostnader och ved är i regel inte inräknat och avräknas i regel från depositionsavgiften. I objektsbeskrivningen finns alltid all information om vilka kostnader som är inkluderad. Utöver hyresbeloppet tillkommer alltid en bokningsavgift om 150 kr.

Hur betalar man?
Så fort du gjort en bokning av ett hyresobjekt så skickar vi omgående en bekräftelse tillika faktura. Anmälningsavgiften (som är 20 % av hyreslikviden) och eventuella frivilliga avbeställningsskydd (400 kr) och tilläggstjänster skall, för att inte hyresobjektet skall riskera att avbokas, betalas inom 20 dagar från det att du mottagit bekräftelsen från oss. Slutbetalningen skall sedan göras senast 40 dagar före ankomstdagen.Om din bokning är gjord mindre än 40 dagar innan ankomstdagen så skall hela hyreslikviden betalas direkt vid mottagande av bekräftelsen och innan tillträdesdagen. Betalning sker till vårt bankgiro 5973-8062 där fakturanummret alltid skall användas som referens, betalningsmottagare är Smögen Hushållsservice AB

Ungdomsgrupper
Den som är ansvarig för bokning i sällskapet måste vara över 26 år och lämnar personnummer på anmodan.

Husdjur
I vissa objekt är husdjur tillåtet, vilket i så fall framgår av objektsbeskrivningen, och Ni får då ta med max två husdjur (hund eller katt). Om Ni önskar att ta med fler husdjur måste en förfrågan göras via oss till husägaren och då kan eventuellt en extra kostnad tillkomma.

Bokningsbekräftelsen
Så fort du gjort en bokning får Ni en bokningsbekräftelse tillika faktura via mail som Ni kan skriva ut eller via ordinarie postgång om så önskas.

Hyresbeviset
Fakturan/bekräftelsen är ert hyresbevis och uppvisas tillsammans med inbetalningskvittens vid hämtning av nycklar. 

Avbeställningsskydd
Vid bokningstillfället har du möjlighet att teckna ett avbeställningsskydd till en kostnad av 400 SEK och skyddet gäller vid sjukdom och andra allvarliga incidenter och skall kunna styrkas med intyg. Villkoren för avbokning hittar du här.

Överföring av bokning till annan
Om du fått förhinder kan du för över din bokning på någon annan om detta görs minst åtta dagar före planerad ankomst.

Hur hittar jag?
Tillsammans med bokningsbekräftelsen/fakturan skickas även en vägbeskrivning och information om var Ni kan hämta nyckeln. Om ni gör er bokning mer än 30 dagar före avtalad tid kan det hända att Ni får information om nyckelutlämningsplats i god tid innan ankomst dock inte alltid direkt vid bokningen. Tänk på att det finns gott om fartkameror på vägen hit

Deposition
Depositionen, om sådan krävs, betalas på plats direkt till husägaren till nyckelutlämnaren. Depositionen är en säkerhet för om något skulle hända i huset under vistelsen samt om inte slutstädningen blir godkänd.
Storleken på depositionsavgiften med för ett standardhus är den normalt mellan cirka 500 och 1000 kronor. Ett tillägg på cirka 1000 kronor för hus med spapool eller cirka 2000 kr för hus med swimmingpool är inte ovanligt. Vid storhelger såsom jul, nyår och midsommar kan en högre deposition krävas. Avvikelser kan förekomma men depositionens storlek framgår alltid av objektsbeskrivningen. Vid uthyrning till ungdomsgrupper gäller andra villkor
Depositionen återfås vid avresa av husägaren eller nyckelutlämnaren när huset lämnas i samma skick som vid ankomst. Eventuella skador förorsakade av hyresgästen så som borttappade nycklar eller bristfällig städning avräknas från depositionen. Om avresan tidigare än klockan 08.00 eller husägaren är förhindrad skickas depositionen till Er i efterhand med avdrag för en transaktionskostnad på 50 kronor.

Ankomst
Ni får disponera semesterboendet från klockan 15.00 avtalad ankomstdag. Om Er ankomst sker senare än kl. 18.00 måste ni meddela värden eller dess ombud i förväg och en extra avgift om 200 kr (inkl. moms) kommer att debiteras. Om ni önskar checka in efter klockan 22.00 tillkommer en avgift om 500 kr (inkl. moms). Det är dock inte alltid vi kan erbjuda nattlig incheckning. Dessa tillägg betalas kontant till ombudet vid er ankomst.

Bilder
Foton på objekten är tagna inför varje säsong observera dock att områdesfoton inte alltid är tagna i direkt anslutning till objektet.

Avstånd
Avståndsangivelser i objektsbeskrivningarna är uppskattade avstånd ”fågelvägen” och skall endast ses som en orientering. Begrepp som strand avser närmaste vatten och behöver inte vara en anlagd sandstrand, vilket förövrigt är ganska sällsynt runt denna del av kusten där det för det mesta är klippbad som erbjudes även om det finns en hel del bra familjevänliga anlagda sandstränder. På Smögenbryggans hemsida finns en bra badguide. Notera också att affärer och matbutiker ibland bara är öppna under högsäsong. 

Slutstädning
När Ni lämnar semesterhuset skall det om inget annat överenskommits i samband med bokningen vara välstädat. Skulle så inte vara fallet efterfaktureras kostnaden för städning med 300kr+moms/timme. Rengöringsmedel, disktrasa och diskhandduk ingår normalt inte i utrustningen utan bör medtagas. Sänglinne och handdukar ingår i priset, oavsett om ni tar med eget.

Avresa
Ni får disponera semesterboendet till klockan 11.00 avresedagen och skall lämnas i välstädat skick om inget annat överenskommits. Nyckeln skall återlämnas på samma plats där den erhölls. Vintertid, då det är risk för frost, skall inte värmen stängas av helt.  

Reklamation
Om Ni inte är nöjd med semesterhuset, så är det fastighetsägaren Ni skall vända er till med eventuella klagomål så hoppas vi att alla eventuella fel kan avhjälpas. Vad det än gäller så är det viktigt att Ni alltid meddelar detta under tiden som ni befinner Er i huset och inom 72 timmar så att ägaren eller dess ombud har möjlighet att göra rättelse. Om en anmälan inte kommer in inom denna tidsfrist har ägaren rätt att avvisa reklamationen. Tänk således på att Era möjligheter att få rättelse kan minska om Ni dröjer med att klaga. Lyckas man inte lösa ditt problem under vistelsen emotser vi en skriftlig reklamation till till oss på förmedlingen. Om vi sedan inte kommer överens i samråd med ägaren, kan Ni vända Er till Allmänna Reklamationsnämnden. Den består av en opartisk ordförande och ett antal representanter för researrangörer och konsumenter, Konsumentvägledaren i Er hemkommun kan hjälpa dig.

Fakturafrågor och Förmedlingsfrågor
Smögen Rum & Stuga förmedlar endast boenden som är privat eller företagsägda. Vi äger inga objekt själva. Vårt ansvarsområde gäller förmedlingen mellan dig som gäst och ägaren till huset/lägenheten. Har du frågor eller klagomål avseende fakturering, betalning eller annat som rör den administrativa delen - vänligen kontakta oss.